A. C. Grayling: Meditations for the Humanist

A. C. Grayling: Meditations for the Humanist

(5 idézet)

Oxford University Press

"Magnanimity is in short supply," writes A. C. Grayling is this wonderfully incisive book, "but it is the main ingredient in everything that makes the world a better place" And indeed Meditations for the Humanist: Ethics for a Secular Age is itself a generous, insightful, wide-ranging, magnanimous inquiry into the philosophical and ethical questions that bear most strongly on the human condition.
Containing nearly fifty linked commentaries on topics ranging from love, lying, perseverance, revenge, racism, religion, history, loyalty, health, and leisure, Meditations for the Humanist does not offer definitive statements but rather prompts to reflection. These brief essays serve as springboards to the kind of thoughtful examination without which, as Socrates famously claimed, life is not worth living.Tovább...

"Magnanimity is in short supply," writes A. C. Grayling is this wonderfully incisive book, "but it is the main ingredient in everything that makes the world a better place" And indeed Meditations for the Humanist: Ethics for a Secular Age is itself a generous, insightful, wide-ranging, magnanimous inquiry into the philosophical and ethical questions that bear most strongly on the human condition.
Containing nearly fifty linked commentaries on topics ranging from love, lying, perseverance, revenge, racism, religion, history, loyalty, health, and leisure, Meditations for the Humanist does not offer definitive statements but rather prompts to reflection. These brief essays serve as springboards to the kind of thoughtful examination without which, as Socrates famously claimed, life is not worth living. As Graying notes in his introduction, "It is not necessary to arrive at polished theories on all these subjects, but it is necessary to give them at least a modicum of thought if one`s life is to have some degree of shape and direction." The book is divided into three sections-Virtues and Attributes, Foes and Fallacies, and Amenities and Goods-and within these sections essays are grouped into related clusters. But each piece can be read alone and each is characterized by brevity, wit, and a liveliness of mind that recalls the best of Montaigne and Samuel Johnson. Grayling`s own perspective on these subjects is broadened and deepened by liberal quotations from Sophocles and Shakespeare to Byron, Twain, Proust, Simone de Beauvoir, Martin Luther King, Jr., and many others.
For those wishing to explore ethical issues outside the framework of organized religious belief, Meditations for the Humanist offers an inviting map to the country of philosophical reflection.

Könyv, film, zene, hangoskönyv akár 27% kedvezménnyel!

Filozófia

Történelmileg nem volt régen, amikor keresztény papok máglyán égettek embereket, ha azok nem hitték, hogy a bor vérré válik, ha egy pap imádkozik felette, és hogy a Föld a világegyetem mozdíthatatlan középpontja (...) - ha még mindig a papok vezetnék az egykor keresztény világot, mitől lenne másképp?

Jelenkorunk nagy morális kérdései az emberi jogok, háború, szegénység, a gazdagok és szegények közti óriási különbség, azon tény, hogy a harmadik világban minden két és fél másodpercben meghal egy gyermek alultápláltságban vagy kezelhető betegségben. Az egyházak megszállottsága a házasság előtti szexszel és azzal kapcsolatban, hogy elváltak házasodhatnak-e újra templomban, szánalmasnak tűnik az emberi szenvedés és nélkülözés ekkora tömege mellett. Elterelni a figyelmet arról, ami valóban számít, és arra a lényegtelen és amúgy is hiábavaló erőfeszítésre fókuszálni, hogy az emberek a magánéletüket a templom által jóváhagyott módokon éljék, kárt okoz a világban a jó ügyének.

Ha valaki venné a fáradságot megvizsgálni, hogy a keresztény - vagy bármely vallási - moralitás mit követel, meglepődne, hogy 180 fokban ellentétes azzal, amit most normálisnak és követendőnek tartunk, és látná - függetlenül attól, hogy a keresztény vagy a kortárs moralitás a "helyes" -, hogy az előbbi miért irreleváns az utóbbi számára.

Ha a szeretet (...) az erkölcsösség forrása, akkor mi jelentősége van egy istenség létének vagy nemlétének? Miért ne indíthatna az etikus életre a saját szeretetérzésünk? Egy isten létezése semmit nem ad a morális helyzetünkhöz, kivéve egy láthatatlan rendőrt, aki látja, mit teszünk (még magunkban és az éjszaka sötétjében is), valamint halálunk utáni fenyegetéseket rossz viselkedésünk esetére. Ezek a kiegészítések nemigen gazdagítják a morális életünket, minthogy az alátámasztás, amit kínálnak, félelemből és fenyegetésből áll, ami pont az, amitől, egyéb dolgok mellett, az erkölcsös élet meg kíván óvni bennünket.

A vallásos válasz az erkölcsi szkeptikus kérdésére, miszerint "miért kéne így és így tennem?", az, hogy "mert Isten azt mondta". De ez csak egy finom módja annak, hogy azt mondjuk: "mert különben meg leszel büntetve." (...) De a fenyegetés nem egy logikai magyarázat arra, hogy egyik tett helyett a másikat válasszuk. Ha van egy olyan büntető-bosszúálló istenség, mint amilyen a keresztény, akkor célszerű lehet engedelmeskedni, hogy elkerüljük a pokol lángjait, de a büntetéssel való fenyegetőzés nem egy erkölcsi alapú indok az engedelmességre.

98. oldal

Az oldalon sütiket (cookie-kat) használunk egyes funkciók (úgy mint belépés vagy beállítások elmentése) biztosításához, valamint biztonsági okokból. Harmadik féltől származó sütiket használunk a megjelenő reklámok személyre szabása és statisztikai adatok gyűjtése érdekében. A sütikről részletes tájékoztató olvasható adatvédelmi tájékoztatónkban. A süti beállításokat lehetőség van személyre szabni ezen az oldalon vagy az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes süti használatához.Elfogadom