![]() | Bengt Danielsson: Gauguin élete Tahitin(18 idézet) Paul Gauguinról, a festőről, már igen sok könyvet írtak, de aki nem olvasott róla, vagy csak kevéssé ismeri képeit, az is összekapcsolja a nevét Tahiti szigetével. E legenda Bengt Danielsson könyvében a "földre száll": a szerző ugyanis Gauguinnak a Francia Polinézia-i szigeteken töltött több mint egy évtizedes életét szinte testközelbe hozza. A képzőművészetek iránti rajongás a néprajztudós szívósságával, az emberi lelkek mélyét felkutatni akaró pszichológussal ötvöződik a szerző személyében, aki emellett szinte heroikusnak mondható nyomozó munkát végzett, hogy minél pontosabban és teljesebben elénk állítsa Gauguint, az embert. Paul Gauguinról, a festőről, már igen sok könyvet írtak, de aki nem olvasott róla, vagy csak kevéssé ismeri képeit, az is összekapcsolja a nevét Tahiti szigetével. E legenda Bengt Danielsson könyvében a "földre száll": a szerző ugyanis Gauguinnak a Francia Polinézia-i szigeteken töltött több mint egy évtizedes életét szinte testközelbe hozza. A képzőművészetek iránti rajongás a néprajztudós szívósságával, az emberi lelkek mélyét felkutatni akaró pszichológussal ötvöződik a szerző személyében, aki emellett szinte heroikusnak mondható nyomozó munkát végzett, hogy minél pontosabban és teljesebben elénk állítsa Gauguint, az embert. |
Semmi nincs elrejtve, ami nyilvánossá ne lenne, sem eltitkolva, ami ki ne tudódnék és napfényre ne jönne.
Biblia(átvett idézet)
166. oldal
A világlátás nagy nevelőiskola; nemesíti a szellemet, tágítja az értelmet és kiirtja az előítéleteket.
160. oldal
Az idő kerekét visszaforgatni mindig kockázatos próbálkozás, amely még a legjobb esetben sem sikerül teljesen. Hiszen senki sem tud másodszor is pontosan ugyanúgy érezni és reagálni, mert ha a stimulusok azonosak is maradnak, az egyéniség változik az évek folyamán.
154. oldal
A szépség örök, és ezer formája lehet. A középkornak ilyen, Egyiptomnak olyan szépségideálja volt. A görögök az emberi test teljes harmóniájára törekedtek, és Raffaellónak nagyon szép modelljei voltak. De éppen úgy lehet igazi műalkotást produkálni olyan modell után is, aki rút, akár a bűn.
146. oldal
Hiszek a szellem szentségében és az egy és oszthatatlan művészet igazságában. Hiszem, hogy ez a művészet isteni forrásból fakad, és minden ember szívében él, akit az égi fény megvilágított. Hiszem, hogy aki egyszer megízlelte e nagy művészet magasztos gyönyöreit, az mindig odaadóan ragaszkodik hozzá, sohasem lesz képes megtagadni.
123. oldal
Aki mindig bizakodó, csak akkor szenved, ha reményei szertefoszlottak. Aki mindig kétségbeesett, az éppen e tulajdonsága miatt állandóan szenved. Ugyanez áll az olyan emberre, aki mindig pesszimista.
108. oldal
Az ember feláldozza magát a gyermekeiért, akik, ha majd felnőnek, szintén feláldozzák magukat a gyermekeikért. És így tovább. Következésképpen mindenki feláldozza magát. És ennek az esztelenségnek soha nincs vége.
108. oldal
Ne próbáld soha indokolatlanul tökéletesíteni a művedet. Az első benyomás kényes, és az eredmény elmarad, ha megpróbálod makacsul javítani a részleteket. Ezen a módon élettelen kővé hűtöd le a forró vérvörös lávát. Dobd el minden skrupulus nélkül az ilyen követ, még ha rubinnak látszik is.
107. oldal
Így volt ez mindig egész életemben; gyakran sodródtam a szakadék szélére, de sohasem zuhantam bele.
87. oldal
A holnapra való gondolás és hálaérzet egyaránt idegen minden tahiti nőtől. Teljesen a pillanatnak élnek, sohasem gondolnak a jövőre, még kevésbé emlékeznek a múltra.
56. oldal
Az ember semmit sem nyerhet azzal, hogy idióták kegyét próbálja elnyerni - és nekem megvan rá az okom, hogy megvessem az emberiség nagy részét.
29. oldal
A lelkem távol van tőlem, szomorúan nézi az előttem tátongó ürességet (...) és nincs senki, akinek elmondhatnám a magam szenvedéseit.
18. oldal