Friedrich Nietzsche: A vidám tudomány

Friedrich Nietzsche: A vidám tudomány

(18 idézet)

Holnap Kiadó

A vidám tudomány úgy aránylik a nietzschei műhöz, mint a nietzschei mű a filozófia történetéhez. Ahogy e könyv magaslatáról áttekinthető a költő filozófus egész életműve, a baseli "görög" kezdetektől, az aforizmákon, rövid esszéken és a Zarathusztrán át a Hatalom akarása ködös homályba vesző rendszertelen rendszeréig, úgy pillant vissza Nietzsche életműve nosztalgikusán Hérakleitoszra, szigorú kritikával az európai keresztyén metafizikára, egyszersmind a jövő filozófiájának, a filozófia beláthatatlan jövőjének prelűdjét szólaltatva meg.Tovább...

A vidám tudomány úgy aránylik a nietzschei műhöz, mint a nietzschei mű a filozófia történetéhez. Ahogy e könyv magaslatáról áttekinthető a költő filozófus egész életműve, a baseli "görög" kezdetektől, az aforizmákon, rövid esszéken és a Zarathusztrán át a Hatalom akarása ködös homályba vesző rendszertelen rendszeréig, úgy pillant vissza Nietzsche életműve nosztalgikusán Hérakleitoszra, szigorú kritikával az európai keresztyén metafizikára, egyszersmind a jövő filozófiájának, a filozófia beláthatatlan jövőjének prelűdjét szólaltatva meg.
Nietzsche sohasem sugallta, hogy a filozófiai interpretáció munkája valaha is véget ér és a filozófia jellegzetesen nyitott kérdés-státuszából egyszer majd végérvényes, abszolút válasz lesz, ám mindezzel távolról sem a filozófiai (és emberi) törekvések kudarcát sejteti, hanem "Isten halálát" követő bénító hatású nihilista sokkot, nem riadnak vissza a megismerés most már nyílt, az élet egészére kiterjedő, végtelen tengerétől, hanem alkotókként, hálatelt szívvel kormányozzák hajójukat a "Hajnalpír" felé és lelkesen vallják: "a megismerő ember minden merészsége megengedett újra; a tenger, a mi tengerünk nyílt megint, talán soha senki nem látott még ennyire nyílt tengert."

Könyv, film, zene, hangoskönyv akár 27% kedvezménnyel!

Filozófia

Talán semmi sem különbözteti meg jobban az embereket és a korszakokat egymástól, mint nyo­morúságuk ismeretének különböző foka: mégpedig mind a lé­lek, mind pedig a test nélkülözéséé.

első könyv, 48. rész

Ha (...) csökkenteni vagy elnyomni akarjátok az emberek fájdalomérzékenységét, akkor bizony csökkenteni kell az emberek örömre való képességét is.

első könyv, 12. rész

A jó emberek minden idő­ben azok.

első könyv, 4. rész

Csak a leghatalomvágyóbb emberek érezhetnek gyönyört a hatal­mukkal ellenszegülőt megpecsételve: csak azok, akik számára már azoknak a látása is terhes és bosszantó, akik már a hatal­mukban vannak.

első könyv, 13. rész

Az a keresztény döntés, amely a világot csúfnak és rossznak találta, tette csúffá és rosszá a világot.

harmadik könyv, 130. rész

A gondolkodó a saját cselekedeteivel, kísérleteivel elsősorban felvilágosítást akar kapni valamiről: siker és sikertelenség számára elsősorban válaszok. De a kudarcon érzett bosszankodást vagy megbánást átengedi azoknak az embereknek, akik csak parancsra cselekszenek és akiknek verésre kell számítaniuk, ha a nagyságos úr elégedetlen az eredménnyel.

első könyv, 41. rész

Jó és Rossz Isten előítéletei.

harmadik könyv, 259. rész

Ha Isten a szeretet tárgya akart lenni, akkor le kellett volna mondania az ítélkező és igazságosztó szerepéről: egy bíró nem lehet szeretet tárgya, még akkor sem, ha irgalmas.

harmadik könyv, 140. rész

Az utóbbi évszázadok folyamán a tudományt részben azért fejlesztették, mert vele és általa remélték megérteni Isten jóságát és bölcsességét - ez volt a nagy angolok (mint Newton) legfőbb lelki indítéka -, részben azért, mert hittek a megismerés abszolút szükségességében, amely a legerősebb kapocs a morál, a tudomány és a boldogság között - ez a nagy franciák (mint Voltaire) lelkének legfőbb indítéka -, részben pedig, mivel a tudományban mindenáron valami önzetlen és ártalmatlan dolgot, valami önmagában is megállót, valami ártatlant szerettek volna látni, amihez az ember gonosz ösztöneinek az égvilágon semmi közük - ez Spinoza legfőbb lelki indítéka, aki megismerőként isteninek érezte magát: - tehát három tévedésből kifolyólag!

első könyv, 37. rész

Isten halott: ám az ember természete már csak olyan, hogy talán még évezredekig lesznek barlangok, amelyekben megmutatják az Isten árnyékát. - És nekünk (...) még az árnyékát is le kell győznünk!

harmadik könyv, 108. rész

A férfi és a nő egyaránt mást és mást ért a szerelem fogalmán - és mindkét nemnél a szerelem föltételei közé tartozik, hogy az egyik nem a másiktól nem ugyanazt az érzést várja, a szerelemnek nem ugyanazt a "fogalmát".

ötödik könyv, 363. rész

A birtoklás vágya (...) a szerelemben érhető tetten leginkább: a szerelmes ember szerelme tárgyának kizárólagos birtoklására törekszik, lelke fölött éppen olyan föltétlen hatalomra vágyik, mint a teste fölött, azt kívánja, hogy szerelmének tárgya csak őt szeresse, a leghatalmasabbként és legkívánatosabbként akar lakni és uralkodni a másik lelkében.

első könyv, 14. rész

A szilárd hírnév valaha rendkívül hasznos volt: és mindenütt, ahol a társadalmon ma a csordaösztön uralkodik, még most is hasznos, sőt a legcélszerűbb, ha mindenki változatlannak mutatja jellemét és foglalatosságát - még akkor is, ha távolról sem ez az igazság.

negyedik könyv, 296. rész

Csak kevesen hisznek teljesen önmagukban; - és e kevesek közül egyesek belülről kapják e hitet, afféle szükséges vakságként vagy szellemük részleges elsötétüléseként - (mit látnának, ha önmaguk mélyére tudnának pillantani!), míg másoknak e hitre szert kell tenniük: mindaz, ami jót, bátrat, derék dolgot csak művelnek, először érvként szolgál a bennük lakozó szkeptikus ellen: őt kell legyőzni, meggyőzni és ehhez szinte egy zsenire van szükség. Ők az önmagukkal elégedetlen, nagy emberek.

negyedik könyv, 284. rész

A sors azzal tüntet ki bennünket legjobban, ha megengedi, hogy egy ideig ellenségeink oldalán harcoljunk.

negyedik könyv, 323. rész

33

Az oldalon sütiket (cookie-kat) használunk egyes funkciók (úgy mint belépés vagy beállítások elmentése) biztosításához, valamint biztonsági okokból. Harmadik féltől származó sütiket használunk a megjelenő reklámok személyre szabása és statisztikai adatok gyűjtése érdekében. A sütikről részletes tájékoztató olvasható adatvédelmi tájékoztatónkban. A süti beállításokat lehetőség van személyre szabni ezen az oldalon vagy az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes süti használatához.Elfogadom