Daniel Goleman: A meditáció tudománya

Daniel Goleman: A meditáció tudománya

(21 idézet)

HVG Kiadó

A tudatos jelenlét, azaz a mindfulness térhódítása óta ismerjük a meditáció rendkívüli hatásait a testünkre és a lelkünkre. De vajon igaz minden, a meditációnak tulajdonított pozitív hatás? Tényleg gyógyír mindenre, a túlsúlytól a szerelmi bánaton át a munkahelyi teljesítmény fokozásáig, vagy a valódi jótékony hatásokban csak a világtól elvonulva élő, évtizedeken át gyakorló jógik részesülhetnek?
A meditáció tudománya leszámol néhány közkeletű mítosszal, és leírja, milyen ‒ valóban mérhető és kimutatható ‒ rövid, illetve hosszú távú pozitív változásokat okoz az elmélyülés a testünkben, az elménkben és az agyunkban. Kitér a különböző meditációfajták eltérő hatásaira, a gyakorlás minőségének és mennyiségének fontosságára, valamint az elvonulások és tanítók szerepére.Tovább...

A tudatos jelenlét, azaz a mindfulness térhódítása óta ismerjük a meditáció rendkívüli hatásait a testünkre és a lelkünkre. De vajon igaz minden, a meditációnak tulajdonított pozitív hatás? Tényleg gyógyír mindenre, a túlsúlytól a szerelmi bánaton át a munkahelyi teljesítmény fokozásáig, vagy a valódi jótékony hatásokban csak a világtól elvonulva élő, évtizedeken át gyakorló jógik részesülhetnek?
A meditáció tudománya leszámol néhány közkeletű mítosszal, és leírja, milyen ‒ valóban mérhető és kimutatható ‒ rövid, illetve hosszú távú pozitív változásokat okoz az elmélyülés a testünkben, az elménkben és az agyunkban. Kitér a különböző meditációfajták eltérő hatásaira, a gyakorlás minőségének és mennyiségének fontosságára, valamint az elvonulások és tanítók szerepére. Bemutatja az átmenetet az alkalmi meditáció okozta rövid távú jó közérzettől a kitartó gyakorlással elérhető tartós jóllétig, végül pedig a jellemünkben bekövetkező pozitív változásokig.
Daniel Goleman és Richard J. Davidson a meditáció tudományos kutatásának világszerte elismert úttörői – és maguk is gyakorló meditálók. Céljuk, hogy a mentális és fizikai jólléthez vezető ősi keleti módszer jótékony hatásait a nyugati ember számára is hozzáférhetővé tegyék.

Könyv, film, zene, hangoskönyv akár 27% kedvezménnyel!

Életmód

A meditáció legfontosabb hatása nem az egészségi állapot vagy a munkahelyi teljesítmény javulása, hanem sokkal inkább az, hogy általa közelebb jutunk saját jobbik énünkhöz.

12. oldal

Ahogy a rendszeres edzéssel javul a fizikai állóképességünk, a meditáció legtöbb fajtája is valamilyen mértékben javítani fog mentális állapotunkon.

15. oldal

Az igazi meditáló arról ismerszik meg, hogy a negatív érzelmektől való megszabadulással képes fegyelmezni az elméjét.

Tendzin Gjaco(átvett idézet)

46. oldal

Ha egy nagy képzelőerővel megáldott kutató fejéből valamilyen új ötlet pattan ki, az az eseményeknek az evolúcióból ismert természetes kiválasztódáshoz hasonló láncolatát indítja el: az elképzelések a szilárd empirikus vizsgálatok mérlegére kerülnek, a téves hipotézisek kirostálódnak, a helyesek pedig elterjednek.

48. oldal

A tudománynak egyensúlyt kell tartania a szkeptikusok és az elmélkedők között - ők azok, akik nagy hálót vetnek ki, szabadjára engedik a képzelőerejüket, és fontolóra veszik, "mi lenne, ha". A tudás hálója úgy bővül, hogy a hozzánk hasonló elmélkedők által szállított eredeti ötleteket vizsgálatnak vetik alá. Ha a tudományt csak szkeptikusok művelnék, nem sok újításra kerülne sor.

48. oldal

A meditálók sokkal inkább tisztában vannak az elméjük elkalandozásra való hajlamával, mint a legtöbb ember.

74. oldal

A természetben a stresszhelyzetek, mint a ragadozóval való találkozás, csak rövid ideig tartanak, így a szervezetnek jut ideje felépülni belőle. A modern élet stressztényezői, mint egy rettenetes főnök vagy családi zűr, inkább pszichológiai, mint biológiai jellegűek, és tartósak is lehetnek (még ha csak az elménkben is). Ezek a stressztényezők ugyanazokat az ősi biológiai reakciókat váltják ki, mint egy ragadozó. Ha pedig ezek a stresszreakciók hosszú időn át tartanak, abba bele is betegedhetünk.

77. oldal

A jóakaratú együttérzés azzal kezdődik, hogy elfogadjuk a történéseket anélkül, hogy elfordulnánk - ez a segítő cselekedet felé tett nélkülözhetetlen első lépés.

97. oldal

Az együttérzésből az merít legelőször hasznot, aki érzi.

Tendzin Gjaco(átvett idézet)

110. oldal

A figyelem az elme egy szűk csatornáján át áramlik, mi pedig meglehetősen szűkmarkúan bánunk ezzel a keskeny sávszélességgel. Az erőforrások oroszlánrészét arra fordítjuk, amire éppen koncentrálni akarunk az adott pillanatban. Ám miközben próbáljuk ezen a dolgon tartani a figyelmünket, a koncentrációnk elkerülhetetlenül elkezd alábbhagyni, elménk pedig elkalandozik más gondolatok felé. A meditáció azonban szembemegy ezzel a mentális tehetetlenséggel.

121. oldal

Az információ felemészti a figyelmünket. Az információ bősége a figyelem ínségét jelenti.

Herbert Simon(átvett idézet)

124. oldal

Aki tudatában van a szomorúságnak, az nem szomorú. Aki tudatában van a félelemnek, az nem fél. Abban a pillanatban azonban, hogy elveszek a gondolataimban, éppen úgy összezavarodom, mint mindenki más.

Sam Harris(átvett idézet)

128. oldal

Ha nemigen van más, ami lekösse a figyelmünket, az elménk elkalandozik, és nagyon gyakran olyan területekre téved, amelyek valami miatt aggasztanak bennünket - ez a hétköznapi szorongás alapvető oka.

136. oldal

Amíg az énedbe kapaszkodsz, a szenvedés világához láncolod magad.

Vaszubandhu(átvett idézet)

138. oldal

Az újoncok agya keményen dolgozik, míg a tapasztalt szakértőké csak csekély energiát használ fel. Amikor magas szinten megtanulunk valamilyen tevékenységet, agyunk úgy takarékoskodik az erőforrásaival, hogy "automata" üzemmódra kapcsolja azokat.

145. oldal

Az oldalon sütiket (cookie-kat) használunk egyes funkciók (úgy mint belépés vagy beállítások elmentése) biztosításához, valamint biztonsági okokból. Harmadik féltől származó sütiket használunk a megjelenő reklámok személyre szabása és statisztikai adatok gyűjtése érdekében. A sütikről részletes tájékoztató olvasható adatvédelmi tájékoztatónkban. A süti beállításokat lehetőség van személyre szabni ezen az oldalon vagy az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes süti használatához.Elfogadom