Milan Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége

Milan Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége

(33 idézet)

Európa Könyvkiadó

Milan Kundera regénye a szûkebb értelemben vett sztori, valamint filozófiai-történelmi-politikai eszmefuttatások mesteri ötvözete, amely azonban mindig megõrzi szépirodalmi jellegét. Fõhõse egy jó nevû sebész, Tomáš, nagy szoknyabolond, naponta váltogatja szeretõit. S egy szép nap e Don Juan-i figura mögött felsejlik egy másik legendás férfialak, Trisztán; hõsünk beleszeret egy kisvárosi pincérnõbe, Terezába, s feleségül veszi. Korábbi gazdag és mozgalmas szexuális életérõl azonban nem tud és nem akar lemondani, jóllehet ezzel elmondhatatlan fájdalmat okoz az egyetlen valóban szeretett lénynek. Tomáš ellentmondásos alakja mögé háttérnek Kundera felrajzolja a „prágai tavasz” eseményeit, majd 1968 drámáját, az orosz inváziót, az elsõ napok euforisztikus gyûlöletét, végül a „normalizáció” éveinek megaláztatásait.Tovább...

Milan Kundera regénye a szûkebb értelemben vett sztori, valamint filozófiai-történelmi-politikai eszmefuttatások mesteri ötvözete, amely azonban mindig megõrzi szépirodalmi jellegét. Fõhõse egy jó nevû sebész, Tomáš, nagy szoknyabolond, naponta váltogatja szeretõit. S egy szép nap e Don Juan-i figura mögött felsejlik egy másik legendás férfialak, Trisztán; hõsünk beleszeret egy kisvárosi pincérnõbe, Terezába, s feleségül veszi. Korábbi gazdag és mozgalmas szexuális életérõl azonban nem tud és nem akar lemondani, jóllehet ezzel elmondhatatlan fájdalmat okoz az egyetlen valóban szeretett lénynek. Tomáš ellentmondásos alakja mögé háttérnek Kundera felrajzolja a „prágai tavasz” eseményeit, majd 1968 drámáját, az orosz inváziót, az elsõ napok euforisztikus gyûlöletét, végül a „normalizáció” éveinek megaláztatásait.
Tomáš és Tereza a nemzeti remények bukásával Svájcba költözik, de késõbb hazatér, hogy otthon vállalja sorsát. Sabina, a festõnõ, Tomáš egyik szeretõje, az emigráció útját választja, megkapaszkodik odakint, de minden kötöttségtõl megszabadulva a lét elviselhetetlen könnyûségét érzi. Jellemzõ életérzés ez korunkban, amikor a történelem és a technika a világot olyan jövõ felé vezeti, melyet az ember sem alakítani, sem elõre látni nem képes.

Könyv, film, zene, hangoskönyv akár 27% kedvezménnyel!

RegényKortárs

Ha a sírt kővel borítjuk le, ez azt jelenti, nem akarjuk, hogy a halott visszatérjen. A súlyos kő azt mondja az elhunytnak: "Maradj ott, ahol vagy!".

161. oldal

Amikor besötétedik, a temetőben számtalan gyertya gyullad ki, mintha csak gyermekbált rendeznének a halottak. Igen, gyermekbált, mert a halottak ártatlanok, mint a gyermekek.

137. oldal

Anélkül, hogy tudna róla, az ember a legsötétebb reménytelenség pillanataiban is a szépség törvényei szerint komponálja életét.

69. oldal

A nehézség, a szükségszerűség és az érték - három, tartalmilag összefüggő fogalom: csak az a nehéz, ami szükségszerű, csak az értékes, aminek súlya van.

1. fejezet, 16. oldal

Akkor hát mit válasszunk? A nehezet vagy a könnyűt?
Ezt a kérdést tette föl magának Parmenidész Krisztus előtt a hatodik században. Úgy látta, hogy az egész világ ellentétpárokra van felosztva: fény-sötétség, finomság-durvaság, meleg-hideg, lét-nemlét. Az ellentétpár egyik pólusát pozitívnak tartotta (fény, meleg, finomság, lét), a másikat negatívnak. Az efféle negatív és pozitív pólusra való felosztást gyerekjátéknak vélhetnénk. Egyetlen eset kivételével: melyik a pozitív, a nehéz vagy a könnyű? (...) Csak egy dolog biztos: a nehéz-könnyű ellentét a legtitokzatosabb és legsokértelműbb az összes ellentét közül.

Az álom a bizonyítéka annak, hogy a fantáziálás, az álmodás arról, ami nem történt meg, az ember legelemibb szükségleteihez tartozik.

77. oldal

A tulajdon fájdalmunk sem olyan nehéz, mint a valakivel, valakiért, valaki helyett érzett fájdalom, képzeletünk által megsokszorozódva, száz és száz visszhang által meghosszabbítva.

44. oldal

Aki arra vágyik, hogy elhagyja élete színterét, az nem boldog.

39. oldal

Ami akaratunkon kívül történik, azt nem könyvelhetjük el személyes kudarcként vagy érdemként.

55

Nincs lehetőségünk ellenőrizni, melyik döntésünk jobb, mert összehasonlításra sincs módunk. Az ember mindent előszörre és felkészületlenül él át. Mint mikor a színész egyetlen próba nélkül játssza a darabot. De vajon mit ér az élet, ha az első próbája már az élet maga?

Csakis a véletlent foghatjuk fel üzenetként. Ami szükségszerűen történik, ami várható, ami naponta ismétlődik, az néma. Csak a véletlen szól hozzánk.

Az ember sohasem tudhatja, mit akarjon, mert csak egy élete van, s azt semmiképp sem tudja összehasonlítani az előző életeivel, vagy megjavítani az elkövetkező életei során.

15. oldal

Az elmúlás pírja a nosztalgia varázsával ragyog be mindent: a guillotine-t is.

10. oldal

Az ember élete egyszeri, ezért sohasem fogjuk tudni megállapítani, melyik döntésünk volt jó és melyik rossz. Az adott helyzetben csak egyszer dönthetünk, s nem adatott meg nekünk egy második, harmadik, negyedik élet, hogy különféle döntéseinket összehasonlíthassuk.

A szerelem annyit jelent, hogy lemondunk az erőnkről.

Az oldalon sütiket (cookie-kat) használunk egyes funkciók (úgy mint belépés vagy beállítások elmentése) biztosításához, valamint biztonsági okokból. Harmadik féltől származó sütiket használunk a megjelenő reklámok személyre szabása és statisztikai adatok gyűjtése érdekében. A sütikről részletes tájékoztató olvasható adatvédelmi tájékoztatónkban. A süti beállításokat lehetőség van személyre szabni ezen az oldalon vagy az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes süti használatához.Elfogadom